Jak wygląda proces likwidacji szkody?

1. Zgłoś szkodę u ubezpieczyciela sprawcy wypadku (w przypadku szkody nie z Twojej winy) lub zgłoś szkodę u swojego ubezpieczyciela (jeśli w swojej polisie posiadasz usługę Bezpośredniej likwidacji szkody BLS lub jeśli zgłaszasz sprawę ze swojego Autocasco)

2. Przygotuj się na oględziny Pojazdu – towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobligowane do rozpoczęcia postępowania likwidacyjnego w terminie do 7 dni od zgłoszenia szkody.

W Polsce funkcjonują dwie formy oględzin pojazdu:

  • Tradycyjna – wizyta rzeczoznawcy mobilnego i ocena uszkodzeń na podstawie oględzin pojazdu. W tracie wizyty likwidatora zweryfikowany zostaną: dokumenty pojazdu, przebieg zdarzeń i bezpośredni wpływ szkody na stan faktyczny pojazdu. Następnie sporządzona zostanie dokumentacja szkodowa. Wszystkie dokumenty trafiają do tzw. teczki szkodowej w towarzystwie ubezpieczeniowym, tam kontrolę nad szkodą przejmuje likwidator merytoryczny.
  • Mobilna – sugerowana jedynie tym, których szkody są małe i nieskomplikowane. Metoda ta polega na samodzielnej ocenie zniszczeń pojazdu i wycenie ewentualnej naprawy. Mobilne oględziny pojazdu na pewno skracają czas likwidacji szkody, ale bardzo często negatywnie wpływają na sumę wypłaconego odszkodowania. Nie polecamy tej metody jeśli nie jesteś pewien wielkości uszkodzeń, istnieje zbyt duże ryzyko ich przeoczenia.

3. Wybierz najkorzystniejszy dla siebie sposób rozliczenia szkody. Rozróżnia się dwie formy rozliczenia szkody:

  • Gotówkową
  • Bezgotówkową

Jeśli nie jesteś pewien co do sposobu rozliczenia szkody, zachęcamy do skorzystania darmowej porady naszych Doradców Odszkodowawczych. Zadzwoń pod numer +48 606 732 266 i dowiedz się jaka forma rozliczenia będzie dla Ciebie najkorzystniejsza. Doradcy przeanalizują stan twojego pojazdu, wiek i inne czynniki, które wpływają na jego wartość by następnie zasugerować Ci najlepsze rozwiązanie rozliczenia z ubezpieczycielem.

Likwidacja szkody u swojego ubezpieczyciela

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów coraz więcej firm ubezpieczeniowych proponuje poszkodowanym Bezpośrednią Likwidację Szkód, ale co to właściwie oznacza? BLS to nic innego jak likwidacja szkody spowodowanej przez innego kierowcę u ubezpieczyciela, w którym wykupiłeś ubezpieczenie OC czyli likwidacja szkody z OC sprawcy u swojego ubezpieczyciela. Bardzo korzystne rozwiązanie szczególnie w przypadku gdy osoba winna wypadku miała wykupione OC u niszowego ubezpieczyciela słynącego z zaniżeń odszkodowania lub co gorsza z niewypłacalności.

Warunki skorzystania z BLS (Bezpośredniej Likwidacji Szkody) – zgłoszenie szkody u swojego ubezpieczyciela)

  • Wystąpienie szkody majątkowej (w kolizji uszkodzony został jedynie pojazd – nie występują szkody osobowe)
  • Wartość szkody nie przekracza 30 000 zł
  • Zdarzenie z udziałem dwóch pojazdów
  • Zdarzenie na terytorium Polski
  • Zarówno poszkodowany jak i sprawca posiadają polisę OC z BLS (Bezpośrednią Likwidacją Szkody)
  • Wina za kolizję uznana jest bez udziału sądu.

Które Towarzystwa Ubezpieczeniowe należą do sytemu BLS?

  • Allianz
  • Aviva
  • AXA
  • Concordia
  • Ergo Hestia
  • HDI
  • Interrisk
  • Link4
  • MTU
  • MTU24
  • PZU
  • Uniqa
  • Warta
  • Wiener
  • You Can Drive

Bezgotówkowe rozliczenie szkody

Bezgotówkowe rozliczenie szkody to najłatwiejsza i najprzyjemniejsza forma rozliczenia się z ubezpieczycielem, ale bywa niekorzystna, dlaczego?

Bezgotówkowe rozliczenie szkody nazywane jest również wariantem warsztatowym lub serwisowym. Osoby decydujące się na tą formę rozliczenia muszą same wybrać warsztat, który zajmie się likwidacją szkody. Wielu ubezpieczycieli posiada swoją listę warsztatów do których można odstawić pojazd na naprawę, jednak finalny wybór placówki należy do poszkodowanego i jego preferencji. Warsztat rozliczy naprawę pojazdu bezpośrednio z ubezpieczycielem, oznacza to, że osoba poszkodowana nie otrzymasz żadnych pieniędzy a jego zadanie będzie ograniczało się do odstawienia pojazdu do warsztatu.

Bezgotówkowe rozliczenie szkody opiera się na cesji wierzytelności – to dzięki niej warsztat będzie mógł sam rozliczyć się z towarzystwem ubezpieczeniowym. Poszkodowany niejako przepisuje prawa do własności szkody na warsztat, który zajmie się naprawą jego pojazdu. W przypadku skorzystania z takiej formy rozliczenia szkody firma Beker Polska nie będzie w stanie dopłacić do odszkodowania.

Bezgotówkowe rozliczenie szkody bywa niekorzystne tylko w momencie przeszacowania wartości pojazdu. Zdarza się iż poszkodowani chcą uniknąć zawiłego procesu likwidacji szkody na własną rękę oddają pojazd na bezgotówkowe rozliczenie szkody, jednak później gotówka okazuję się być konieczna, i to z kieszeni poszkodowanego.

Rodzaje serwisów:

  • Serwis markowy np. mercedes, audi – duże koszty naprawy mogą przerosnąć kosztorys dostarczony przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe, w takim przypadku poszkodowany zmuszony jest do dopłaty do naprawy w serwisie;
  • Serwis niezależny (serwis niezrzeszony z TU) – istnieje duże ryzyko zamontowania niesprawdzonych i używanych części zamiennych;
  • Serwis z Towarzystwa Ubezpieczeniowego – duże ryzyko zamontowania części zamiennych o wątpliwej – złej jakości.

Jak bronić się przed niesatysfakcjonującą likwidacją szkody w serwisie?

  • Zachowaj czujność
  • Sprawdź czy wszystkie naprawy są zgodne z protokołem oddanym przez serwis
  • Poproś o faktury na poszczególne części zamienne. Jeśli masz możliwość sprawdź czy rzeczywiście części te zostały wymienione
  • Jeśli masz jakiekolwiek uwagi, wątpliwości skonsultuj je z pracownikiem warsztatu
  • Nie odbieraj pojazdu z warsztatu gdy jest ciemno, lub gdy pada deszcz – ograniczy to możliwości zauważenia nieprawidłowości naprawy.

Szkoda AC z własnej winy

Jeśli to ty spowodowałeś stłuczkę a Twój pojazd ucierpiał lub nieznany sprawca zarysował drzwi Twojego pojazdu (szkoda parkingowa) lecz posiadasz wykupiona polisę AC nie musisz się niczym przejmować. Likwidacja szkody z AC z własnej winy przebiega dokładnie tak samo jak w przypadku OC. Należy zgłosić szkodę do swojego ubezpieczyciela, wybrać najkorzystniejszą metodę jej rozliczenia (bezgotówkowo – serwis / gotówkowo). Jedyne na co musisz zwrócić uwagę to zapisany w Ogólnych warunkach ubezpieczeń (OWU) termin na zgłoszenie szkody z AC! Niektóre firmy ubezpieczeniowe informują iż szkodę z AC należy zgłosić niezwłocznie (tj w czasie 24-48 godzin od kolizji), inne dają poszkodowanym do 7 dni.

Wielkość odszkodowania zależy przede wszystkim od wielkości szkody, wariantu odszkodowania oraz tego jaką polisę AC wybrałeś. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż odszkodowanie z AC często może być pomniejszone o:

  • Udział własny w szkodzie – franczyza redukcyjna – wiele osób dodaje ten wariant do polisy w celu zmniejszenia kosztów. Każdorazowo od sumy odszkodowania odejmowana jest kwota wkładu własnego w szkodę ustalonego podczas podpisania umowy ubezpieczenia AC
  • Przyczynienie się do powstania szkody – bardzo często ubezpieczyciel stwierdza iż poszkodowany sam przyczynił się do szkody np. nie zachowując odpowiedniej prędkości czy nie wykonał obowiązkowego przeglądu w takim wypadku odszkodowanie pomniejszone jest o % przyczynienia się do szkody.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania, lub działania ubezpieczyciela nie są dla Ciebie jasne zadzwoń po darmową poradę do naszych Doradców Odszkodowawczych.
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest