Na czym polega bezpośrednia likwidacja szkody (BLS)?

Jeśli jesteś osobą poszkodowaną i Twój samochód został uszkodzony na skutek zdarzenia drogowego, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie z OC sprawcy. Teraz jest to znacznie szybsze i prostsze, dzięki systemowi BLS. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na czym polega, kto może z niego skorzystać i jakie są ograniczenia.

Czym jest BLS?

Bezpośrednia Likwidacja Szkody – czyli w skrócie BLS – to system, który w Polsce został wprowadzony 1 kwietnia 2015 roku. Na początku dotyczył tylko kilku towarzystw ubezpieczeniowych, jednak z czasem do programu dołączyli kolejni ubezpieczyciele. BLS polega na tym, że wypłatą należnych świadczeń zajmuje się zakład ubezpieczeń osoby poszkodowanej, a po likwidacji szkody, ubezpieczyciele rozliczają się między sobą. Do tej pory było tak, że to osoba poszkodowana samodzielnie kompletowała odpowiednią dokumentację i z nią zgłaszała się do ubezpieczyciela OC sprawcy wypadku, żądając od niego wypłaty odszkodowania. BLS ma na celu uprościć i przyspieszyć cały proces. Dodatkowo daje możliwość wyboru ubezpieczyciela, z którym chcemy się kontaktować w sprawie likwidacji szkody.

Jak działa BLS?

Jak to wygląda w praktyce? Skoro Bezpośrednia Likwidacja Szkody oznacza możliwość dopełnienia wszystkich formalności u swojego ubezpieczyciela, osoba poszkodowana nie musi ubiegać się o odszkodowanie wyłącznie u ubezpieczyciela, u którego sprawca miał wykupioną polisę. Wystarczy, że wszelkie niezbędne dokumenty dostarczy swojemu ubezpieczycielowi, a on po rozliczeniu szkody (gotówkowo lub bezgotówkowo), rozliczy się z ubezpieczycielem, u którego sprawca wypadku miał wykupione obowiązkową polisę OC.

Warunki funkcjonowania BLS

Aby móc skorzystać z systemu BLS, muszą być spełnione określone warunki, które zostały określone przez Polską Izbę Ubezpieczeń. Przede wszystkim Twój ubezpieczyciel oraz ubezpieczyciel sprawcy muszą należeć do systemu BLS. Przepisy stanowią również, że BLS dotyczy szkód wyłącznie z udziałem maksymalnie dwóch aut, które miały miejsce na terenie Polski, a ich wartość wynosi do 30 tysięcy złotych. Oprócz tego pojazdy, które brały udział w wypadku lub kolizji muszą być zarejestrowane na terenie Polski.

BLS – ograniczenia

Niestety nie wszystkie przypadki kwalifikują się do systemu BLS. Wyłączenie stanowi między innymi tzw. szkoda osobowa, czyli sytuacja, w której zostaliśmy ranni podczas wypadku. Ograniczeniem jest również wartość szkody na pojeździe. Jeśli przekroczyła 30 tysięcy złotych, należy zgłaszać się nie do swojego, lecz do ubezpieczyciela sprawcy wypadku. System BLS nie zadziała także wtedy, gdy w zdarzeniu brało udział więcej niż dwa samochody oraz jeśli sprawa trafiła już do sądu. Szkody z tzw. „elementem zagranicznym” (czyli gdy do wypadku doszło poza granicami Polski lub gdy sprawca wykupił ubezpieczenie OC w zagranicznym zakładzie ubezpieczeń) również nie kwalifikują się do systemu BLS. Podobnie jak tzw. „szkody bezkolizyjne”, czyli takie, które nie kończą się zderzeniem pojazdów, lecz tylko uszkodzeniem jednego.

Zalety systemu BLS

Największą zaletą systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody jest to, że znacznie upraszcza i skraca formalności związane z wypłatą odszkodowania. Korzyści, jakie niesie ze sobą wprowadzenie systemu BLS to przede wszystkim:

  • rzetelna wycena szkody,
  • szybsza likwidacja szkody,
  • poprawa jakości świadczonych usług,
  • budowanie wartościowych relacji,
  • większy komfort obsługi.

Wszystko to jest niezwykle ważne, zwłaszcza, że w przypadku zdarzenia drogowego ze szkodą na pojeździe w grę wchodzą zarówno emocje, jak i chęć szybkiego załatwienia sprawy. Stres w parze z brakiem doświadczenia w kontaktach z ubezpieczycielem nie ułatwia zadania, dlatego system BLS to doskonałe rozwiązanie dla osób poszkodowanych w stłuczce lub wypadku, które chcą ubiegać się o odszkodowanie z OC sprawy, ale nie do końca wiedzą, jak to zrobić.

BLS a system tradycyjny

Wyłączając przypadki, w których szkoda nie może zostać zgłoszona przez system BLS i nie ma innej możliwości, jak tylko zgłosić szkodę do ubezpieczyciela sprawcy, tradycyjna forma pozostaje bez zmian, nawet gdy szkoda kwalifikuje się do systemu BLS. Niemniej tradycyjny system nie pozwala na budowanie długotrwałych relacji z klientami, co obniża standard obsługi. Jeśli więc chcemy uniknąć opieszałości ze strony ubezpieczyciela, a szkodę na pojeździe można zgłosić do systemu BLS, lepiej skorzystać z takiej możliwości.

Funkcjonowanie BLS w Polsce i Europie

W Polsce system Bezpośredniej Likwidacji Szkody funkcjonuje stosunkowo od niedawna, ale w innych krajach Europy nie jest niczym nowym. We Włoszech na przykład działa już od 1978 roku, zaś w roku 2007 zmieniła się tylko jego forma. Również w Hiszpanii początków systemu BLS należy szukać jeszcze w XX wieku. Od 1982 roku jest to w tym kraju system obowiązkowy, podobnie z resztą jak we Włoszech i tak jak u nas wyłączone z systemu BLS są w obydwu tych państwach szkody na pojeździe z więcej niż dwoma autami. Innymi europejskimi krajami, w których obowiązuje system BLS są Francja i Grecja. W przeciwieństwie do Polski uwzględniają szkody osobowe, a we Francji bierze się po uwagę również zdarzenia z udziałem większej liczby pojazdów niż dwa.

BLS a auto zastępcze

W przypadku Bezpośredniej Likwidacji Szkody – podobnie jak przy tradycyjnej formie – masz prawo do skorzystania z auta zastępczego z OC sprawcy. Możesz się o nie ubiegać w przypadku, gdy Twój samochód po zdarzeniu drogowym z winy innego kierowcy wymaga naprawy lub w ogóle nie nadaje się do użytku, czyli w sytuacji wystąpienia tzw. „szkody całkowitej”. Zapotrzebowanie na auto zastępcze należy zgłosić równolegle ze zgłoszeniem szkody. Pamiętaj jednak, że ubezpieczyciel ma prawo odmówić opłacenia kosztów wynajmu auta zastępczego, jeśli posiadasz inny samochód, który możesz użytkować.

Reklamacje 

Bezpośrednia Likwidacja Szkody, podobnie jak tradycyjny system, może zostać rozliczona w sposób niesatysfakcjonujący osobę poszkodowaną. Jeśli cokolwiek budzi Twoje zastrzeżenia, masz prawo zgłosić reklamację do swojego ubezpieczyciela jako organu wypłacającego odszkodowanie. Jednak w przypadku wejścia na drogę sądową, właściwe jest już pozwanie ubezpieczyciela sprawcy wypadku. Pamiętaj, że zawsze masz prawo dochodzić swoich racji i ubiegać się o dopłatę do odszkodowania, niezależnie czy zostało wypłacone na drodze systemu BLS, czy w tradycyjny sposób.

Chcesz uzyskać wyższe odszkodowanie? Wejdź tutaj: Dopłata do odszkodowania.

Z systemu Bezpośredniej Likwidacji Szkody korzystają takie towarzystwa ubezpieczeniowe jak: Concordia Ubezpieczenia, grupa Ergo Hestia (także MTU), PZU, grupa Warta (także HDI) , Aviva, Gothaer, Uniqa, grupa AXA (także Liberty), czy You Can Drive. Znacząco zwiększa to komfort obsługi klienta, poprawia relacje i pomaga towarzystwom pozyskiwać nowych klientów. Jest to również doskonałe rozwiązanie dla osób poszkodowanych w stłuczce lub wypadku. Upraszcza formalności związane z wypłatą odszkodowania i skraca czas oczekiwania na pieniądze. Pozwala szybciej załatwić sprawę i przyspiesz proces likwidacji szkody na pojeździe.